Izložba Tomislava Gotovca Film svim sredstvima u Apoteci – Prostoru za suvremenu umjetnost – sažetog formata, jer takav je prostor Apoteke, okuplja nekoliko ključnih momenata kao primjera Gotovčeva filmskog mišljenja “svim sredstvima”. Od radova na papiru, teksta kao koncepta za realizaciju ideja, preko fotografije (i fotografskih sekvenci) do samoga filma, izložba ukazuje na fenomen filma drugim sredstvima, kao jednu od perspektiva kroz koje možemo promatrati opus Tomislava Gotovca.
Tako su tekst, script, fotografija i foto-sekvence podjednako shvaćeni kao dio filmskog eksperimenta, eksperimenta s filmom i “oko filma”, prostor u kojemu se istražuju granice i estetski i konceptualni potencijal filma. Prakse “kina drugim sredstvima” ukazuju na mogućnosti razlaganja kinematografije na njezine konstitutivne elemente koji se osamostaljuju kao područja filmskog eksperimenta. Radi se o radovima, koji, odmaknuti od normativne tehnologije filmske produkcije, koriste različite istraživačke pristupe, skromna jeftina sredstva, ekonomičan izraz, a putem različitih medija: teksta, kolaža, fotografija, referiraju se na svijet filma i jezik filma.
Izložba u Apoteci okuplja radove Totalni portret grada Zagreba (1979.) i Osmosatno radno vrijeme (1979.), kao primjere tekstualnih prijedloga, statemente za dva koncepta nikad realiziranih radikalnih dokumentarnih filmskih djela, zatim Pokazivanje Elle-a (1962.), rad strukturiran kao serija od šest fotografija, formiran kao foto-sekvenca u kojoj je vidljiv filmski jezik (vidljivi su postupci kadriranja i montaže), a temelji se na performansu u kojem Gotovac, gol do pojasa, u zimskom pejzažu lista, zapravo pokazuje časopis Elle, te film Prijepodne jednog fauna (1963.), koji predstavlja središnje mjesto eksperimentalnoga filmskog opusa Tomislava Gotovca. Radovi na izložbi ukazuju i pokazuju otvorenost Gotovca prema različitim medijima, na interdisciplinarni interes i pristup proširenim medijima. Analitičko i subjektivno promatranje filmskoga materijala i kompleksnog fenomena filma, postavljeno je kao osebujno individualno kinematičko iskustvo. Iskustvo gledanja filmova, beskompromisno zanimanje za filmsko stvaranje te film i kinematografija kao kontekst, uvjeti su izvođenja filma svim sredstvima.
Branka Benčić
Kustosica Branka Benčić u suradnji s Institutom Tomislav Gotovac.
Umjetničku aktivnost Tomislava Gotovca obilježava izrazita medijska raznovrsnost: bavio se filmom i fotografijom, izrađivao kolaže, objekte i instalacije, mijenjao vlastiti izgled, izvodio akcije i performase u javnim prostorima i provokativno participirao u mass-medijima.
Od sredine 1970-ih postaje sve prisutniji na likovnoj sceni te sudjeluje na brojnim izložbama u zemlji i inozemstvu. Bio je hrvatski predstavnik na 54. Bijenalu u Veneciji (2011.) i sudjelovao na Documenti 14 u Ateni i Kasselu (2017.). Gotovčeva djela nalaze se u zbirkama Muzeja suvremene umjetnosti u Zagrebu, Muzeja savremene umetnosti u Beogradu, Muzeja moderne i savremene umjetnosti u Rijeci, Modernoj galeriji u Ljubljani, Kontakt – Art Collection of Erste Bank Group u Beču, Centre Pompidou u Parizu, Museum of Modern Art u New Yorku
Izložba se realizira u suradnji s Institutom Tomislav Gotovac
i nadovezuje na projekt Cinemaniac > Misliti film 2019,
popratni program Pula Film Festivala.
Fotografija: Pokazivanje Elle-a, 1962
Kolekcija Sarah Gotovac, Ljubaznošću Instituta Tomislav Gotovac